Ο ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΣΤΕΝΑΖΕΙ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΑΝΑΡΩΤΙΟΜΑΣΤΕ: ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΔΗΜΟΣ;

akouei kaneis Laimitomos

Πριν από τις Δημοτικές εκλογές του 2014 είχαμε τονίσει την επιτακτική ανάγκη να τονωθεί η τοπική αγορά, αλλά και να βοηθηθεί ο υπερχρεωμένος Δήμος, μέσω της αύξησης της επισκεψιμότητας και προσβασιμότητας στην πόλη μας.  Σήμερα, μετά από 4 χρόνια, ο επαγγελματικός κόσμος της Καρδίτσας στενάζει και δεν ευθύνεται μόνο η υπέρμετρη φορολόγηση για την κατάντια μας αυτή, αλλά η απραξία πολλών φορέων.

Ο Δήμος έχει αποδείξει βάσει των υποτυπωδών πρωτοβουλιών του ότι ενεργεί περισσότερο ως φοροεισπρακτικός μηχανισμός και όχι ως μοχλός ανάπτυξης της πόλης. Δεν τα λέω εγώ, αλλά ο κόσμος. Ακόμη χειρότερα, η μιζέρια που ακολουθεί την εκάστοτε Δημοτική Αρχή ότι «δεν έχουμε χρήματα» είναι ο λάθος τρόπος αντιμετώπισης των πραγμάτων.

Το παράδειγμα της «διπλανής πόρτας» των Τρικάλων πρέπει να μας προβληματίσει θετικά. Πρέπει να μελετήσουμε το «τι» και το «πώς». Κυρίως το «πώς»… Και αν ο κ. Παπαστεργίου είναι λιγότερο δημοφιλής από τον κ. Αλεξάκο, μάλλον προκύπτει εκ του γεγονότος ότι οι Τρικαλινοί έχουν σηκώσει τον πήχη πολύ ψηλά, έχουν απαιτήσεις, θέλουν περισσότερα και καλύτερα…

bus no driver

Κυκλοφόρησαν, επί παραδείγματι, πιλοτικά λεωφορεία χωρίς οδηγό. Νομίζετε ότι το πρόβλημα ήταν να κυκλοφορούν οι πολίτες στα Τρίκαλα χωρίς οδηγό; Και μόνο η πανελλαδικής εμβέλειας διαφήμιση που έγινε, αρκεί να αναδείξει την εικόνα μιας πόλης που πρωτοπορεί, που τολμά, που είναι διαφορετική. Προκαλούν το ενδιαφέρον του δυνητικού επισκέπτη τα Τρίκαλα και το κάνουν συστηματικά! Και εμείς κοιμόμαστε…

Το έχουμε πει και το ξαναλέμε. Ο εκάστοτε Δήμαρχος δεν είναι τίποτε άλλο από ένας έμμισθος αιρετός δημόσιος υπάλληλος, «υπό των άλλων», των πολλών. Δεν είναι ούτε μπαμπούλας, ούτε σατράπης, ούτε πάπας. Είναι υποχρεωμένος να αφουγκράζεται τα προβλήματα και να κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να δώσει λύσεις. Νομίζετε αγαπητοί συμπολίτες ότι το «ο,τι είναι δυνατόν» είναι η Παυσιλυπούπολη και μάλιστα με ζητούμενες χορηγίες των επαγγελματιών; Αναρωτιέμαι ειλικρινά, έχει ιδέα η Δημοτική Αρχή τι συμβαίνει στο κεφάλι του επαγγελματία κάθε μέρα; Έχει ιδέα τι είναι να βάζεις το κλειδί στην πόρτα του καταστήματος κάθε 1η του μήνα, να αρχίζεις από το -3.000€ (κέρδη πωληθέντων, όχι έσοδα) και να έχεις και τις απαιτήσεις του σπιτιού σου; Διαθέτει ενσυναίσθηση;

Υπάρχει ανάγκη για οξυγόνο νέων καταναλωτών, ώστε να αποφύγουμε την ασφυξία. Αυτό πρακτικά σημαίνει την εκμετάλλευση κάθε δυνατής ευκαιρίας για την αύξηση της επισκεψιμότητας της περιοχής, αλλά και τη δημιουργία προϋποθέσεων για το μέλλον που θα πρέπει να έχουμε ήδη σχεδιάσει. Έχει κάποιος την εντύπωση ότι εάν έπεφταν 5 εκ. ευρώ στην Καρδίτσα από νέους επισκέπτες ο δήμος θα είχε χάσει; Εισπράττει δημοτικό φόρο, μεταξύ άλλων, και βάσει τζίρου από ορισμένες κατηγορίες επαγγελματιών.

open mall

Επί παραδείγματι, η Καρδίτσα μέσω του Δήμου μπορεί να εκμεταλλευτεί το άνω του ενός εκατομμύριου ευρώ πρόγραμμα «Ενίσχυση εμπορικών περιοχών μικρών και μεσαίων πόλεων - Δράση ενίσχυσης της δημιουργίας open malls». Με άλλα λόγια είναι ένα πρόγραμμα που ενισχύει την τοπική αγορά και οικονομία, μέσω ενός οργανωμένου σχεδίου με θέσεις παρκινγκ, εκπτώσεις, προγραμματισμένες καλλιτεχνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες όλο το χρόνο. Ακόμη και θέσεις εργασίας προβλέπει, αλλά το κυριότερο είναι χρήματα τα οποία περιμένουν να αξιοποιηθούν από την ΕΕ για πόλεις ακριβώς όπως η δική μας.

Η Καρδίτσα χρειάζεται δράσεις όλο το χρόνο. Ναι, πλήρες πρόγραμμα! Κάθε χρόνο και περισσότερα. Πώς αλλιώς θα προκαλέσεις το ενδιαφέρον του επισκέπτη; Γιατί να έρθει κάποιος στην Καρδίτσα; Τι πλεονέκτημα παρέχει σε σχέση με κάποιο άλλο προορισμό; Τα γνωρίζει αυτά τα πλεονεκτήματα ο επισκέπτης-καταναλωτής; Πώς θα του τα βάλουμε στο κεφάλι; Πώς θα τον προκαλέσουμε να ξοδέψει; Σε ποιες περιοχές πρέπει να επικεντρωθούμε; Πώς μπορούμε να επιτύχουμε συνέργειες; Σε αυτά απαντάει η επιστήμη, αρκεί να το αντιλαμβάνεται και να το επιδιώκει ο εκάστοτε Δήμαρχος.

Δηλαδή, υπάρχει μια προοπτική, μια δυνατότητα να κάνουμε κάτι για την πόλη μας και οι πολιτικοί ήδη κοιτάζουν τις επόμενες εκλογές προετοιμάζοντας τα νέα τους πολιτικά «σάλτα» για τη διατήρηση της καρέκλας. Όραμα για τον τόπο κανένα… Ή θα πορευτούμε με γνώση, πρόγραμμα, σοβαρότητα και καινοτομία ή θα μείνουμε το «μίζερο αδερφάκι» των Τρικάλων λαμβάνοντας ελεημοσύνη από τα ψίχουλα του τραπεζιού. Ντρέπομαι που τα γράφω, αλλά είναι η αλήθεια…

plousioinomoi

Ενδεικτικό της νοοτροπίας των διοικούντων τον τόπο, είναι το πρόσφατο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα αγώνων moto-cross, που διεξήχθη στην Καρδίτσα. Ήρθε κόσμος απ’ όλη την Ελλάδα για 3 μέρες. Περάσανε καλά, αγωνιστήκανε, αφήσανε τα χρήματά τους. Πού ήταν ο Δήμος; Τέτοιες εκδηλώσεις πρέπει να τις προκαλούμε και να τις αγκαλιάζουμε, όχι να αφήνουμε έναν ερασιτεχνικό σύλλογο να τα κάνει όλα μόνος του. Το γεγονός αφορά την πόλη, αφορά τους φίλους του αθλητισμού, τον επαγγελματικό κόσμο. Ποια η στήριξη και παρουσία του Δήμου σε ένα γεγονός από το οποίο ο Δήμος κέρδισε και σε χρήμα;

Εν κατακλείδι, είμαι της άποψης ότι μια Δημοτική Αρχή που θέλει μια εύρωστη και δυναμική πόλη, έπρεπε σκέφτεται σαν επιχειρηματίας. Και ο επιχειρηματίας επενδύει στο μέλλον… Ο Δήμος, με το Επιμελητήριο και τον Εμπορικό Σύλλογο πρέπει επιτέλους να καθίσουν σε ένα τραπέζι και να δρομολογήσουν δράσεις για την αγορά. Αυτό πρέπει να έχει γίνει… χθες. Το απαιτούν οι συνθήκες, το χρειάζεται ο κόσμος, το φωνάζουν σιωπηρά τα παιδιά που φεύγουν και πετάνε μαύρη πέτρα στον τόπο που αγάπησαν. Πολύ φοβούμαι, όμως, ότι η βαθιά εμποτισμένη κομματική και εγωκεντρική νοοτροπία των πολιτικών του τόπου, οδηγεί μαθηματικά στην ίδια τους την απαξίωση, με ολέθριες δυστυχώς συνέπειες για την κοινωνία και τον επαγγελματικό κόσμο.

Ηλίας Σχορετσανίτης

για το Δημοτικό Συνδυασμό Ν.Ε.Σ.ΤΩΡ